Naturfag som allmenndannelse er blitt et standardverk ikke bare i Norge, men også i Danmark og Sverige. Hva er naturvitenskap?Hvilken betydning har naturfag som allmenndannelse i dagens skole og samfunn?Hvordan skal man forholde seg kritisk til media og interessegrupper som både bruker og misbruker forskning og vitenskap i sine forsøk på å fremme spesielle interesser?Naturfagene er viktige! Ikke bare som nyttefag, men som kultur- og dannelsesfag, og som ballast for å kunne fungere i er moderne samfunn.Forfatteren tar leseren med på en dannelsesreise i naturvitenskapens mange sider ..- en reise som går gjennom historien, filosofien, sosiologien, etikken, økonomien og politikken. Boken er en engasjerende presentasjon av ulike tilnærminger for å forstå naturfagene i en bred sammenheng. Forfatteren bruker en rekke spennende eksempler og historier for å belyse temaene.Denne tredje utgaven er gjennomgående revidert. Blant annet har det samfunnsmessige perspektivet og ungdommens verdier, erfaringer og interesser både til skole, miljø og naturfag fått en bred plass. Boka gir også en interessant presentasjon av nyere teori og forskning om barns og unges læring.
Les mer
Boka tar opp viktige sider ved vitenskapsteori, både fra filosofisk, historisk og sosiologisk perspektiv. Nyere teorier og forskning om barns læring og deres hverdagsforestillinger blir behandlet, og det reises spørsmål om naturvitenskapens verdier, idealer og dens kultur. Har litteraturliste og stikkordregister.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788205376441
Publisert
2009
Utgave
3. utgave
Utgiver
Vendor
Gyldendal akademisk
Vekt
890 gr
Høyde
241 mm
Bredde
167 mm
Dybde
23 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
440

Forfatter