I Norsk grammatikk for grunnskolelæreren har forfatterne tatt hensyn til at grammatikkens plass i norskfaget i dag først og fremst er knyttet til oppøving av språkbevissthet. Ifølge Kunnskapsløftet skal elevene kunne oppdage og vurdere likheter og forskjeller i både muntlig språk og skriftspråk. Slike faglige mål stiller krav til et presist språk om språket. Denne boka forsøker å dekke behovet for et funksjonelt redskapsspråk ved å gi leserne en forståelse av grunnleggende språk- og tekststrukturer. En slik grunnmur vil være en forutsetning for at den kommende læreren/språkdidaktikeren på en faglig måte skal kunne undervise i emner som muntlig og skriftlig språkbruk, språkvariasjon i tid og rom, lese- og skrivevansker, sidemål og norsk som andrespråk. Boka har kapitler om fonologi, morfologi, syntaks, tekstbinding og norsk som andrespråk.
Les mer
«Kunnskapsløftet har endret fokuset på grammatikk i norskopplæringen. En ny lærebok implementerer dette samtidig som betydningen av strukturell kunnskap ikke underkommuniseres. [...] Boken er generelt velskrevet og tilgjengelig. Jeg tror forfatterne treffer bra nivåmessig». Terje Lohndal. Professor i engelsk ved NTNU, Norsklæreren: nr 3 2015
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788202428099
Publisert
2014
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Cappelen Damm Akademisk
Vekt
454 gr
Høyde
240 mm
Bredde
172 mm
Dybde
15 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
236