Det engelske ordet nudge betyr «dult», og har blitt et atferdsøkonomisk begrep for å tilrettelegge noe på en smart måte slik at folk gjør lure valg. Hver dag tar vi beslutninger som har betydning for oss selv eller barna våre, men veldig ofte tar vi dårlige valg. I økonomisk teori er mennesket rasjonelt, men i virkeligheten handler vi mennesker ofte lite rasjonelt. Vi har heller ikke alltid viljestyrke til å gjøre det vi egentlig vet vi burde gjøre. Forfatterne av denne boken inviterer oss med inn i en annen verden, som er tilrettelagt for vår menneskelige natur. De viser hvordan man kan gjenkjenne de feilslutninger vi mennesker er tilbøyelige til å gjøre og hvordan man kan designe miljøer som gjør det lettere å velge det som er best for folk eller deres familier. Dette kaller de valgarkitektur, altså å designe noe slik at man forsiktig dultes en fordelaktig retning uten å begrense sin frihet til å velge. Nudge handler om hvordan psykologi og atferdsøkonomi kan brukes til gavn for enkeltmennesker og samfunnet.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788282654845
Publisert
2019
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Dreyers Forlag
Vekt
542 gr
Høyde
227 mm
Bredde
164 mm
Dybde
28 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Innbundet
Antall sider
338

Oversetter