Journalistikken forandres. Den engasjerer og irriterer, men forsvinner ikke. Tvert i mot. Tilgangen til nyheter og journalistikk er lettere og mer allestedsnærværende enn noen gang. Samtidig rystes journalistikken i sine grunnvoller. Konkurransen med internasjonale aktører skjerpes, etablerte inntektskilder forvitrer, og publikums krav om åpenhet og innsyn ledsages av et ønske om medvirkning i journalistiske prosesser. De journalistiske nyorienteringene vi møter i denne boken er økonomiske, teknologiske og praktiske. Det dreier seg om nytt på nett og brett, om forretningsmodeller, om eksperimenter på nye formidlingsplattformer og om diverse forsøk på å knytte allianser mellom medier og brukere. Hvem og hva finner et fotfeste i folks mobile mediehverdag? Og går endringene på bekostning av en samlende offentlighet? Forfatterne diskuterer blant annet ideologi, mediekritikk og journalistikk i det flerkulturelle samfunnet. De tar også for seg endring i ulike sjangere, uttrykksformer og formater og undersøker hvordan journalistikken inngår i stadig nye sammenhenger.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788215020747
Publisert
2012
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Universitetsforlaget
Vekt
679 gr
Høyde
237 mm
Bredde
171 mm
Dybde
23 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
326