Ved hjelp av gode og konkrete eksempler beskriver forfatteren av denne boka sentrale sider av lærerarbeidet slik det kan fortone seg for yrkesutøverne. Det er gjennom arbeidet sitt at lærere har muligheter til å forandre og forbedre elevenes opplevelse av skolen. Derfor er det lærernes handlinger som i denne boka blir gjort til gjenstand for beskrivelse og analyse. Å kunne skille mellom hva lærere kan gjøre noe med, og hva de må lære seg å leve med, er ifølge forfatteren en viktig del av den profesjonelle bevisstheten. Denne boka handler derfor, i bred forstand, om undervisning. Sissel Østrem mener at lærere ved å utvikle sin undervisningskunst kan bidra til å vekke elevenes interesse for kunnskap om fag, seg selv og andre mennesker. For lærerens største utfordring er å få elevene til å fatte interesse for det skolen skal formidle. Hun mener også at det å diskutere motsigelser og alternative forklaringsmodeller i undervisningsarbeidet også kan gjøre arbeidet som lærer morsommere enn hvis man tror det finnes en forklaring og en løsning på et problem. Boka henvender seg først og fremst til studenter i grunnskolelærerutdanningen og til nyutdannede lærere som står på startstreken av sin yrkeskarriere.
Les mer
Denne boken handler om hvordan lærere kan skape et godt læringsmiljø for hver enkelt elev, og motivere dem for det lærestoffet som skal formidles. Forfatteren mener at den viktigste oppgaven læreren har er å bruke kreativitet for å få elevene interessert i det skolen skal formidle. Boken er ment som en første innføring i læreryrket for studenter og nyutdannede. Med litteraturliste.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788202294380
Publisert
2010
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Cappelen Damm Akademisk
Vekt
368 gr
Høyde
210 mm
Bredde
148 mm
Dybde
15 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
252

Forfatter