Pedagogisk utdanning vektlegger profesjonalisering og praksisinnretning, forskning på egen praksis, forskningsforankring i både teoretisk og praktisk virksomhet og samhandling mellom blant annet praktikere, fagpedagoger og forskere. Boken tar med dette sikte på å bidra til forståelse av pedagogikk som praksisfelt, teorifelt og forskningsfelt og deres relasjoner, samt danne et grunnlag for opparbeidelse av en spesifikk kompetanse som basis for å handle, tenke og forske på en pedagogisk begrunnet måte. Som forutsetning for dette presenteres en trekantmodell med tre grunnleggende kunnskapsformer for pedagogikk: pedagogisk handling, pedagogikk og pedagogikkvitenskap. I trekantmodellen bygges pedagogikkvitenskap opp med vitenskapelige strukturer som premissgrunnlag for utarbeidelse av pedagogisk kunnskap, fremfor politiske grunnstrukturer. De tre kunnskapsformene presenteres systematisk i hver sin del av boken. Fortellinger fra praksis tjener som tillegg til teorikapitlene og strekker seg fra barnehage til små-, mellom- og ungdomstrinnet i grunnskolen og helt opp til videregående skole. Herner Sæverot er professor i pedagogikk ved Høgskolen i Bergen hvor han er vitenskapelig leder for forskningsgruppen PedLab. Han er utdannet allmennlærer og har dr.philos.-graden i pedagogikk. Han har mangeårig erfaring som allmennlærer og klassestyrer i grunnskolen og har publisert mange vitenskapelige artikler og bøker, både nasjonalt og internasjonalt. Sæverot er sjefredaktør for tidsskriftet Nordic Studies in Education.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788245019322
Publisert
2017
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Fagbokforlaget
Vekt
600 gr
Høyde
245 mm
Bredde
179 mm
Dybde
15 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
229

Forfatter