Pedagogisk aksjonsforskning handler om å utvikle læreres profesjonskunnskap gjennom systematisk, forskningsbasert utvikling av lærerpraksis. Det er en økende interesse for praksisbasert forskning i forhold til lærerprofesjonen. Bakgrunnen er relevansproblemer en møter i lærerutdanningene og i læreryrkets kunnskapsgrunnlag.forfatteren gir en grundig presentasjon av ulike tilnærminger til pedagogisk aksjonsforskning, med vekt på en didaktisk innfallsvinkel. Det kunnskapsfilosofiske grunnlaget i slik forskning blir inngående drøftet. Her går forfatteren inn på Habermas, Wittgenstein og Heideggers filosofi. Hiim gir en rekke eksempler fra konkrete aksjonsforskningsprosjekter, og hun relaterer dem til sentrale metodologiske prinsipper i denne typen forskning.Boka henvender seg til studenter i lærerutdanning og pedagogikk, og alle som arbeider med utdanning og forskning knyttet til lærerprofesjonen.
Les mer
Forfatteren gir her en presentasjon av ulike tilnærminger til pedagogisk aksjonsforskning, med vekt på en didaktisk innfallsvinkel. Boka henvender seg til studenter i lærerutdanning og pedagogikk. Med litteraturliste.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788205404939
Publisert
2010
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Gyldendal akademisk
Vekt
596 gr
Høyde
244 mm
Bredde
167 mm
Dybde
25 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
319

Forfatter