Pedagogiske tekster og ressurser blir utviklet i et høyt tempo i dagens norske og nordiske skoler og utdanninger. Lærere, studenter og elever må ta mange valg og hensyn når stadig nye og mangfoldige medier og sjangrer skal omsettes til praksis. Begrepet pedagogiske ressurser peker mot at så vel elever og studenter som lærere er i besittelse av ressurser for læring. Det er med andre ord ikke snakk om å bygge på mangler hos de lærende, men tvert imot å gripe fatt i mulighetene for å utvikle og utfordre egne og andres kunnskaper. Boken Pedagogiske tekster og ressurser i praksis søker å imøtekomme denne utviklingen av begrepene, og konsekvensene av at læring i praksis og dermed ressurser i læringskontekster er blitt viktigere og viktigere. Selv om det er forsket på bruken av pedagogiske tekster og ressurser i praksis, er det stadig forbløffende underbelyst både i norsk, nordisk og internasjonal forskning. Artiklene i denne boken presenterer forskning i praksis som dekker elevenes skriving, profesjonell skriving og analyser av lærebøker og digitale læringsplattformer, men også observasjoner av bruken av dataspill i skolen, både spill produsert til skolebruk og til fritid. Boken henvender seg til forskere og til forskningsforankrede undervisningsmiljøer. Den kan anvendes på doktor- og mastergradsstudier, men også lærere i grunnskolen og i videregående skole kan hente inspirasjon til arbeidet med pedagogiske tekster og ressurser.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788202426965
Publisert
2013
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Cappelen Damm Akademisk
Vekt
605 gr
Høyde
240 mm
Bredde
170 mm
Dybde
16 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
288

Relaterte produkter