Omfattende bruk av manualer og programmer griper tungt inn i barn og unges hverdag og i profesjonsutøveres arbeid. Denne antologien retter et kritisk søkelys på noen av programmene og det fenomenet de representerer. Blant spørsmålene som blir belyst i boka, er: Har programmene den påståtte effekten? Hva er programmenes faglige og verdimessige fundament? Har manualer og standardiserte løsninger noen plass i arbeid med barn og unge? Programmene kan forstås som et svar til politikere som etterspør effektive tiltak for å forebygge og løse problemer. Mantraet er at jo tidligere innsatsen settes inn, jo større er sjansen for å hindre for eksempel mobbing, svake skoleresultater, frafall i videregående skole og psykiske lidelser blant barn og ungdom. Det handler også om enorme statlige overføringer og om hvordan økonomiske og personalmessige ressurser kanaliseres i retning programmene. Femten forfattere fra ulike fagfelt bidrar i antologien. Problembarna bør leses av leses av alle som ønsker mer kunnskap om standardiserte metoder som anvendes i barnehage, skole og barnevern.
Les mer
Undertittel på omslaget: Manualer og metoder i barnehage, skole og barnevern

Produktdetaljer

ISBN
9788202569525
Publisert
2019
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Cappelen Damm Akademisk
Vekt
607 gr
Høyde
240 mm
Bredde
172 mm
Dybde
18 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Flerspråklig
Format
Product format
Heftet
Antall sider
308