Rammeplanen skal være utgangspunkt for arbeidet i barnehagen, men det er ingen enkel vei fra plan til praksis. Hva innebærer det å bruke en rammeplan i barnehagen? Dette er et gjennomgående tema i boken. Boken gir en bred innføring i didaktikk. Hva er didaktikk? Er didaktikk relevant i en barnehage der barns medvirkning og danning står i sentrum? Forfatteren argumenterer for at didaktikk kan brukes uansett hva man ønsker å vektlegge i barnehagen. Didaktiske begreper kan også brukes til å analysere praksisfortellinger. Danning blir blant annet drøftet i forhold til oppdragelse, sosialisering og utvikling. Boken henvender seg til alle som skal tolke og iverksette en rammeplan i barnehagen. Målgruppen er barnehagelærere og barnehagelærerstudenter. Grethe Steen Rønning er førstelektor i pedagogikk ved Universitetet i Agder. Hun har i mange år undervist i barnehagelærerutdanningen, og har også erfaring som styrer og barnehagelærer. Forfatteren har vært spesielt opptatt av spørsmål knyttet til didaktikk og læreplanteori og har utgitt flere artikler om dette temaet.
Les mer
Den 1. januar 1996 ble det innført "Rammeplan for barnehagen". Hva den innebærer i praksis og hvilke konsekvenser den får for barnehagens virksomhet tas opp i denne boken. Den gir også en generell innføring i læreplantenkning i barnehagen, og viser ulike didaktiske dilemmaer i planlegging av barnehagens virksomhet. Forfatteren henvender seg til barnehageansatte, barnehageadministrasjon i kommunen og studenter i førskolelærerutdanningen. Har referanser og stikkordregister.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788276349825
Publisert
2013
Utgave
2. utgave
Utgiver
Vendor
Cappelen Damm Akademisk
Vekt
455 gr
Høyde
242 mm
Bredde
173 mm
Dybde
15 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
208