I praksisnære utdanninger, som helse- og sosialfagutdanningene, vektlegges studentenes egen refleksjon over sin framtidige yrkesrolle. Studentene blir bedt om å reflektere over opplevelser i praksis, over ting som skjer i ulike grupper og i øvelser på skolen. I tillegg skal det skrives refleksjonsnotater fra ulike praksisperioder. Det kan gi et inntrykk av at begrepet refleksjon blir brukt om litt av hvert, og kanskje blir det brukt litt ukritisk.For hva betyr egentlig det å reflektere? Hvordan reflekterer vi? Og hvorfor skal studentene reflektere over en rolle som er ny? Dette var spørsmål forfatteren stilte seg selv, og som la grunnlaget for Refleksjonshåndboken. Boka er først og fremst skrevet for bachelorstudenten, men den kan også brukes av andre som grunnlag for læringsorientert refleksjon. Den er ment som et hjelpemiddel som ikke nødvendigvis skal leses fra perm til perm, men som du kan slå opp i for å finne fremgangsmåter og holdepunkter for hvordan du kan reflektere i en faglig sammenheng. Annen utgave er i større grad tilpasset helse- og sosialfagutdanningene, det vil si et bredere nedslagsfelt enn første utgaven. Kristin Bie er høgskolelektor ved bachelor sykepleie, Høgskolen Stord/Haugesund.
Les mer
Boken tar for seg refleksjon som læringsstrategi under studiet. Forfatteren gir tips til framgangsmåter og holdepunkter for hvordan man best kan reflektere i en faglig sammenheng. Boken er beregnet på bachelorstudenter, men kan også benyttes av andre. Har kilder og stikkordregister.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788215017280
Publisert
2010
Utgave
2. utgave
Utgiver
Vendor
Universitetsforlaget
Vekt
112 gr
Høyde
185 mm
Bredde
116 mm
Dybde
9 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
96

Forfatter