En samtale i skolen skal være gjensidig og støttende, slik at elevene involveres og engasjeres. I denne boka legger forfatterne vekt på at samtalene skal ha en tydelig faglig hensikt. Gjennom ulike innfallsvinkler utforsker forfatterne hvordan samtalen kan bidra til at elevenes forståelse utvides til sammenhengende tankebaner og nye spørsmålsstillinger. Forfatterne utforsker vilkårene for samtalen og sammenhenger mellom innhold og form. De understreker lærerens rolle som bidragsyter og tilrettelegger for samtalene. Hvordan og i hvor stor grad læreren skal bruke samtalene til å styre mot spesifikke læringsmål, og hvor mye man skal la elevene undersøke selv, blir diskutert. Samtalens didaktiske muligheter er en flerfaglig antologi med bidrag fra høgskoleansatte fra ulike fagfelt: matematikk, norsk, engelsk, musikk, IKT og pedagogikk. Målet er at disse forskningsbaserte bidragene fremmer diskusjoner og at lærerstudenter, lærere og forskere blir mer bevisst ulike aspekter og muligheter den didaktiske samtalen har.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788205482654
Publisert
2015
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Gyldendal akademisk
Vekt
375 gr
Høyde
219 mm
Bredde
156 mm
Dybde
17 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
219