Selvinnsikt er en forutsetning for å kunne gjenkjenne og forstå hvordan egne tanker, følelser og handlinger henger sammen. Dette danner grunnlaget for vår evne til å regulere egne følelser, håndtere stress, kontrollere impulser og holde ut i møte med utfordringer. Videre er selvinnsikt også avgjørende for vår relasjonelle kompetanse i form av hvordan dette påvirker vår kapasitet til å utøve bevisst kommunikasjon, være aktivt lyttende og gi presise tilbakemeldinger, samhandle og samarbeide, motstå sosialt press, forholde oss konstruktivt til konflikter og søke hjelp og hjelpe andre når det er nødvendig. Denne boken presenterer teori, forskning og praksis knyttet til fenomenet selvinnsikt i ulike profesjonelle kontekster. Forfatternes mål er å belyse dette sammensatte og mangefasetterte begrepet gjennom kritisk drøfting av den betydningen selvinnsikt har for hvordan vi mestrer, lærer og utvikler oss, både personlig og relasjonelt. Målgruppen for boken er bachelor- og masterstudenter i spesialpedagogikk og rådgivningspedagogikk, i veiledningsutdanninger, lærerutdanning, sosialt arbeid, barnevern, sykepleie, vernepleie og psykologi. Boken passer også for praktiserende rådgivere i offentlige etater, skoleverket og spesialpedagogiske fagteam, lærere i grunnskolen og videregående skole, karriererådgivere, barnevern og psykisk helsevern. Her kan du lese et utdrag fra boken og se innholdsfortegnelsen.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788245025194
Publisert
2019
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Fagbokforlaget
Vekt
638 gr
Høyde
240 mm
Bredde
170 mm
Dybde
23 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Flerspråklig
Format
Product format
Heftet
Antall sider
340