Boka presenterer sosiologiens sentrale begreper og analyseredskaper i en helse- og sosialfaglig sammenheng. Utgangspunktet er at den samfunnsvitenskapelige tenkemåten gir nye innsikter i helse-, omsorgs- og verdispørsmål som disse yrkesgruppene trenger for å styrke sin profesjonalitet og bli «reflekterte praktikere». Helse- og sosialfagutdanningenes samfunnsvitenskapelige grunnlag har ikke minst bidratt til å gi dem et felles begrepsapparat ut over det tradisjonelle naturvitenskapelige, basert på erkjennelsen av at ikke alle menneskelige fenomener lar seg forstå ut fra en individuell synsvinkel. Selv om vi som individer er unike, er noen av oss mer lik hverandre enn andre . og både kartleggingen av i hvilken grad dette ertilfellet, samt spørsmålet om hvorfor det er tilfellet, faller innenfor sosiologiens virkefelt.Boka er spesielt tilpasset de nye felles rammeplanene for høgskoleutdanningenei helse- og sosialfag. Den er velegnet for sykepleierutdanningen og for øvrige helsefag som fysioterapi, ergoterapi og medisin, der det samfunnsvitenskapelige grunnlaget nå er en del av pensum. Videre egner boka seg godt for sosionomstudenter, og for utdanningene i barnevernog vernepleie.
Les mer
Boka gir en innføring i sosiologisk tenkning, på en måte som er spesielt tilpasset sosiologi og samfunnsfaglige disipliner. Den er tilpasset de nye felles rammeplanene for sykepleie-, barnevernspedagogikk- og sosionomstudenter, og studenter innen medisin, vernepleie, fysioterapi og ergoterapi. Forfatteren ønsker å vise at sosiologien har en tilnærmingsmåte til atferd og miljø som er av stor verdi og nytte i mange situasjoner, og at den sosiologiske tenkemåten kan skape en felles referanseramme for alle helse- og sosialfagene. Med spørsmål, litteraturliste og stikkordregister.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788205280960
Publisert
2001
Utgave
2. utgave
Utgiver
Vendor
Gyldendal akademisk
Vekt
636 gr
Høyde
240 mm
Bredde
164 mm
Dybde
20 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
350

Forfatter