Det er vanskeligere å forstå barns utvikling enn å sende et menneske til månen... Teoriene om barns utvikling de første leveårene er mange, og i denne boka tar forfatterne leserne med på en reise i moderne spedbarnsforskning. Boka viser at spedbarns kompetanse lenge har vært undervurdert, og den dokumenterer at barn kan oppfatte og påvirke sine omgivelser helt fra fødselen av. Boka presenterer forskningsbasert kunnskap om barns atferd og utvikling fram til treårsalderen. Den utfordrer mange tradisjonelle myter i utviklingspsykologien og tar opp en rekke praktiske implikasjoner av nye teorier og forskningsresultater. Denne reviderte utgaven er utvidet med to helt nye kapitler: ett om livet før fødselen og ett om den motoriske utvikling. Sluttkapitlet har fått et nytt hovedavsnitt om overgangen til småbarnsalderen. Dette først og fremst en fagbok for studenter i psykologi, pedagogikk, spesialpedagogikk, men alle faggrupper som trenger kunnskap om barn, vil ha utbytte av boka.
Les mer
Læreboka presenterer forskningsbasert kunnskap om barns atferd og utvikling i de to første leveårene. Den dokumenterer at barn kan oppfatte og påvirke sine omgivelser helt fra fødselen av. De fleste voksne har meninger om spedbarnsalderens betydning. Forfatterne utfordrer tradisjonelle myter i utviklingspsykologien og tar opp en rekke praktiske implikasjoner av nye teorier og forskningsresultater. For studenter i psykologi og pedagogikk, førskole-, helse-, barneverns-, sosionom-. vernepleier- og fysioterapiutdanningen. Har litteratur- og ordliste, og emne og personregister.
Les mer
Utgitt første gang 1991

Produktdetaljer

ISBN
9788200128984
Publisert
1999
Utgave
2. utgave
Utgiver
Vendor
Universitetsforlaget
Vekt
1486 gr
Høyde
270 mm
Bredde
197 mm
Dybde
37 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Innbundet
Antall sider
576