Denne boken gir innsikt i teori, forskning og erfaring som språk- og leseveiledningsfeltet bygger på. Boken har også mange nyttige ideer og praktiske opplegg til inspirasjon for alle som arbeider med leseopplæring. Den kan med fordel brukes som en håndbok, ikke bare for en språk- og leseveileder, men også for skoleeiere, skoleledelse, lærere, spesiallærere og PPT. Temaer i boken er blant annet: Leseplanlegging og kartlegging Lesing i alle fag Ordforråd, begrepsforståelse og leseforståelse Lovverk og skoleleders rolle Samarbeid med foreldre og SFO Digitale lære- og hjelpemidler Spesialundervisning og tilpasset leseopplæring Språk- og matematikkvansker Tospråklige elever Staving og skriftspråk Lesekurs og storylineopplegg Forfattergruppen består av dyktige norske og danske fagfolk med spisskompetanse på hver sine felt og med en felles helhetsforståelse.
Les mer
Leseopplæring er en av skolens viktigste og mest krevende oppgaver. Denne boken foreslår at skolene bør ha en språk- og leseveileder som har ansvar for å utvikle, planlegge og koordinere skolens leseopplæring. Noen temaer som tas opp er: Leseplanlegging og kartlegging, lesing i alle fag, ordforråd, begrepsforståelse og leseforståelse, tospråklige elever, staving og skriftspråk. Kan brukes som en håndbok for alle i skolevesenet. Har litteraturliste og stikkordsliste.
Les mer
«Som vi har sett, utgjør boka en svært så innholdsrik pakke, som man kan pakke ut lag for lag og slik få belyst stadig nye - og dypereliggende - aspekter ved temaet slik det trer fram fra stadig nye perspektiver. [...] Boka er faktisk noe så sjeldent som en aksjonsbok i og med at den kan leses som en oppfordring til norske kommuner og skoler. Da gjenstår det bare å se hva de svarer.» Wenche Vagle, Acta Didactica Norge
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788202283476
Publisert
2009
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Cappelen Damm Akademisk
Vekt
817 gr
Høyde
240 mm
Bredde
170 mm
Dybde
26 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
429

Redaktør