Med utgangspunkt i filosofisk samtaleledelse stiller Morten Fastvold små og store spørsmål som egner seg i undervisningen. ? Hvor fort går tiden når den står stille?? Kan vi respektere en som er svakere enn oss?? Er universet uendelig?? Har dyrene sjel?? Finnes det rettferdighet her i verden?? Hva hadde skjedd hvis alle alltid snakket sant? Skolens formålsparagraf (2009) fastslår at elevene skal lære å tenke kritisk. Hensikten med filosofiske gruppesamtaler er å utvikle elevenes evne til selvstendig, kritisk tenkning, og å fremme fordypning innenfor de ulike undervisningsfag. Filosofisk samtaleledelse er et pedagogisk redskap som bør finnes i enhver lærers verktøykasse. Dette er en supplementsbok til Kritisk tenkning. Sokratisk samtaleledelse i skolen (Gyldendal Akademisk 2009). Mens hovedboka omhandler grunnleggende elementer i filosofiske gruppesamtaler på alle klassetrinn, samt noen grep for samtaleledelse, rommer supplementsboka eksempler og øvelser til ytterligere hjelp. Den viser også at filosofiske spørsmål springer ut av levd liv, og derfor er noe som angår oss alle.
Les mer
Boka forsøker å vise hvordan man kan gjøre en gruppesamtale med elever filosofisk. I form av eksempler og oppgaver som læreren kan bruke utdypes hovedpunktene fra Kritisk tenkning (2009), og boka har eksempler på spørsmål som kan stilles, begrunnelser som kan gis og konkrete øvelser.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788205415324
Publisert
2011
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Gyldendal akademisk
Vekt
276 gr
Høyde
240 mm
Bredde
163 mm
Dybde
11 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
137

Forfatter