Forfatters intensjon er å beskrive språjutvikling hos barn med sterk funksjonshemming med utgangspunkt i relasjonstenking. Her er omfattende presentasjon av ulike teoretiske retninger, og konkrete beskrivelser fra kliniske situasjoner. I motsetning til det som vanligvis presenteres på norsk innen spesialpedagogisk litteratur, nemlig å besvare hva og hvordan, fokuserer forfatteren på hvorfor som et utgangspunkt for hva og hvordan. Den russiske psykologen Vygotskij er sentral inspirasjonskilde og teoretiker.
Les mer
Forfatteren drøfter forutsetningene for en alternativ spesialpedagogikk overfor barn med omfattende funksjonshemminger. Han reflekterer over hvilken relasjon og posisjon omsorgs- og fagpersoner bør ha for å fremme slike barns utvikling, trekker opp et faglig alternativ i forhold til å utvikle nye ferdigheter og bedre fungering hos disse barna, og ser på hvilken betydning den følelsesmessige tilknytningen mellom barnet og fagpersonen har for barnets språkutvikling. Boka presenterer også ulike teoretiske retninger. Har litteraturliste og stikkordregister.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788213026758
Publisert
2018
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Kopinor
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
259

Forfatter