Veinettets utbygging og funksjon som en del av moderniseringen av norsk samfunnsøkonomi og infrastrukturer i perioden 1850 til 1920. I tråd med de endringer og omveltninger moderniseringen førte med seg, endret også veinettets rolle og betydning seg. Fra om lag 1850 ble det bygd nye veier og broer, det ble strukket telegraflinjer, den første jernbanestrekningen åpnet i 1854, dampskipsfarten langs kysten og på de store innlandssjøene ekspanderte og det ble bygd nye, steinsatte veier for transport med hest og vognredskap. De første bilene kom i bruk i Norge i 1895-96. Stortingets bevilgninger til investeringer i infrastruktur på samferdselsområdet steg fra 0,5 prosent av BNP i 1865 til 2,5 prosent i 1910. Den overordnede problemstillingen blir å beskrive veietatens plass i moderniseringsprosessen, deriblant ingeniørens stadig større sentral rolle i samfunnsutviklingen.
Les mer
Denne boken handler om veinettets utbygging og funksjon i Norge fra midten av 1800-tallet og fram til den nye veiloven av 1912. I tråd med de endringene og omveltningene som moderniseringen førte med seg, endret også veinettets rolle og betydning seg. De nye veiene virket tilbake på, og forsterket moderniseringen. Har litteraturliste og register.
Les mer
Forord av Terje Moe Gustavsen

Produktdetaljer

ISBN
9788253032221
Publisert
2009
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Pax
Vekt
1700 gr
Høyde
284 mm
Bredde
229 mm
Dybde
38 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Innbundet
Antall sider
344

Forfatter