Artiklene i denne antologien omhandler læringsfremmende vurdering av skriving og tar utgangspunkt i at god vurderingspraksis er god undervisningspraksis. Vurdering av skriving handler ikke bare om å gi tilbakemelding på elevenes tekster, men også om hvordan lærere leser elevtekster, hvordan lærere vurderer det elevene gjør mens de skriver, og hvordan og når lærere gir tilbakemeldinger til elevene. I klasserommet befinner det seg elever med høyst ulike tilnærmingsmåter til det å skrive. Artiklene i boka viser hvordan vi gjennom god og variert vurderingspraksis kan hjelpe ulike elever i ulike fag til å bli kompetente skrivere. Denne boka er et resultat av et samarbeidsprosjekt mellom Nasjonalt senter for skriveopplæring og skriveforsking, Nasjonalt senter for nynorsk i opplæringa, Nasjonalt senter for fremmedspråk i opplæringen, Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring og Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking. Hvert av disse sentrene har bidratt med artikler innenfor sine respektive fagområder. I tillegg inneholder boka fire fagfellevurderte bidrag som samlet gir en bred drøfting av vurdering av skriving i et læringsfremmende perspektiv. Bokserien Skriveopplæring og skriveforsking omhandlar skriving i utdanning, yrkesliv og kvardagsliv, sett frå ulike teoretiske ståstader. Målet er å bidra til ei utdjupa forståing av kva skriving er for noko og korleis skrivekompetanse kan stimulerast. Serien har utspring i Nasjonalt senter for skriveopplæring og skriveforsking.
Les mer
På omslaget: Skrivesenteret

Produktdetaljer

ISBN
9788245017243
Publisert
2014
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Fagbokforlaget
Vekt
410 gr
Høyde
240 mm
Bredde
170 mm
Dybde
15 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
205